SWOT & KOLB
In week 2 kregen we twee opdrachten: een SWOT-analyse van onszelf maken en een KOLB-analyse van onze leerstijl maken.
SWOT-analyse
Strengths
- Ik ben altijd enthousiast om met een project te beginnen als ik het onderwerp leuk en/of interessant vind.
- Ik ben erg leergierig en zoek altijd naar manieren om het beste uit mezelf te halen.
- Ik heb een groot doorzettingsvermogen en ga door tot het me lukt.
- Ik ben perfectionistisch en stop pas als ik er zelf helemaal tevreden mee ben.
- Ik ben in veel dingen geïnteresseerd en weet daardoor over een redelijk groot aantal onderwerpen wat. Als ik een onderwerp tegenkom dat ik nog niet ken, dan word ik vaak nieuwsgierig zoek ik daar meer informatie over.
- Ik heb qua ondernemerschap zelf nog niet zo veel ervaring, maar ik heb wel bij verschillende bedrijven en mensen gewerkt waar ik ervaring in de verkoop heb opgedaan, en ik heb bijvoorbeeld in mijn vaders zaak een bakje met zelfgemaakte kaarten staan, die ik zo soms verkoop.
- Ik ben goed in sparen en heb daardoor sporadisch last van een lege portemonnee. Ik kan goed beslissen waar ik wel of juist niet mijn geld in moet stoppen.
Weaknesses
- Door mijn perfectionisme duurt het vaak langer voordat ik iets afheb, dat kan me kostbare tijd kosten.
- Ik kan me erg opwinden over dingen die mij zelf maar weinig of zelfs niets aangaan.
- Ik kan me soms moeilijk inhouden als ik het ergens niet mee eens ben. Hierdoor zeg ik soms dingen die ik niet helemaal meen.
- Ik heb qua ondernemerschap zelf nog niet zo veel ervaring. Wel heb ik bij verschillende bedrijven en mensen gewerkt en zo wat ervaring opgedaan in de verkoop.
- Ik denk dat ik niet genoeg geld heb om mijn eigen zaak te beginnen.
Opportunities
- Ik zie mogelijkheden in de toenemende markt voor allerlei soorten animatie. Dit is dan ook één van de redenen waarom ik Animatie als specialisatie ga doen op het GLR.
- Ik zie kansen in het oplossen van het milieuprobleem. Door een ecologisch en milieuvriendelijk bedrijf op te zetten, kan ik én de aarde een stukje redden, én geld verdienen.
- Ik zie kansen in de aantrekkende economie. Men gaat weer meer kopen en daardoor is de kans weer wat groter dan mijn producten zullen verkopen in de toekomst.
- Ik zie kansen in vriendelijkheid. Het klinkt misschien gek, maar ik merk steeds meer dat er in het dagelijks leven maar weinig vriendelijkheid en aardigheid voorkomt. Het is zelfs zo erg dat mensen het niet meer vanzelfsprekend vinden om gewoonweg vriendelijk te zijn tegen mensen die je tegenkomt. Als caissière bij een supermarkt bij mij in de buurt, vind ik het erg leuk om te zien dat mensen een lach op hun gezicht krijgen als ik simpelweg glimlach en een opgewekte toon in mijn stem heb. Het is niet zo moeilijk om mensen vrolijker te maken, dat zou ik mensen wel willen leren.
Threats
- Ik zie obstakels in de huidige financiële samenleving. Om een voorbeeld te geven, is het voor een zzp'er of starter erg moeilijk om aan een hypotheek te komen als je een huis zou willen kopen. Dit, omdat zo iemand geen vast contract heeft. Vaste contracten zijn naar mijn inzicht erg schaars en ik zie de kansen klein in dat ik ooit een vast contract krijg. Het is als zzp'er moeilijk om zelfstandig te zijn.
- Ik denk dat het in deze vergevorderde samenleving moeilijk is om innovatief en interessant te worden, zijn en blijven. De consument wil steeds meer, beter en vaker verrast worden en nieuwe dingen zien. Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van het publiek vast te houden.
KOLB-analyse
De uitkomst van de KOLB-test is dat ik een Beslisser ben. Ik ben het hier zelf best mee eens, ook alle (onderstaande) beschrijvende punten die erbij stonden, passen goed bij mij. Ik denk in oplossingen en ik wil graag duidelijkheid over alles waar ik me mee bezig houd.
De Beslisser:
Als het gaat om een probleem op te lossen waar één juiste oplossing voor gezocht moet worden, ben je bij de beslisser aan het goede adres.
Hij richt zich dan ook graag op deze probleemoplossingen. Daarnaast richt een beslisser zich ook graag op de technologische toepassing van begrippen, modellen en theorieën. Hierbij gaat de beslisser doelgericht en planmatig te werk.
Optimale leeromgeving:
- In staat zijn zelfstandig praktische conclusies te trekken
- Er dient een duidelijke rode draad in de leerstof aanwezig te zijn
- Er moet een relatie zijn tussen theorie en praktijk
- Er dient de beschikking te zijn over technieken en aanwijzingen die helpen om het probleem zelf op te lossen
- In staat zijn om zelf bedachte oplossingen uit te proberen
- Onder begeleiding van deskundige begeleiders
Maak jouw eigen website met JouwWeb