Media

Deze week hebben we het over mediagebruik gehad. Hierover moesten we twee opdrachten maken. Ik heb gekozen voor de opdracht over Facebook en de reclame van Coca Cola.


1 - Facebook

Mark Zuckerberg (oprichter Facebook) heeft jullie gevraagd om een lijst te maken met zoveel mogelijk ideeën, die ertoe kunnen bijdragen dat FB interessant blijft voor jongeren.

Ideeën

  • Organiseer events waar je echt wat mee kan winnen. Bijvoorbeeld een dagje uit, een vrijkaartje voor iets, korting op een bepaalde website of een bepaald gratis item.
  • Zorg voor betere bescherming tegen identiteitsdiefstal (Catfish).
  • Zorg voor betere bescherming tegen internetpesten, hierdoor gaan jongeren met een fijner en veiliger gevoel op Facebook.
  • Minder spammailtjes, dat is simpelweg irritant en spoort mij in ieder geval niet aan om op Facebook te gaan.
  • Vriendenacties, maak vriendengroepen aan en krijg punten in die groep als je bepaalde dingen post. Met de punten kan je met zijn allen iets leuks gaan doen met wat korting afhankelijk van het aantal punten.
  • Kortingsacties bij een bepaald aantal populaire posts -> wees creatief, opvallend en aardig, en word daarvoor beloond.
  • Live videochatten met mensen (zoals FaceTime en Skype).
  • Maak het mogelijk om makkelijker met mensen van over de hele wereld te praten, op een veilige manier -> een soort PenPal maar dan via Facebook (PenBook, PalBook, Facebook Pals). Je kan hierdoor nieuwe mensen ontmoeten van over de hele wereld en/of met vrienden (video)chatten die je over de hele wereld hebt gemaakt tijdens bijvoorbeeld uitwisselingen, stages of vakanties.


4 - Reclame Coca Cola

Coca Cola introduceert een nieuw zomerdrankje, genaamd: Kokos Cola. Verzin een (multimediale) manier om het drankje te promoten. Vertel duidelijk over je promotieacties en over welke kanalen (media) je inzet om het drankje te promoten.

Brainstorm

  • Fruitige cola; naast cherry cola nu ook kokos cola.
  • Spotjes op TV en YouTube, geassocieerd met 'gezonde', leuke zomer dingen -> road trips, kamperen, mooie plekken zien, zwemmen, het fijn hebben met vrienden en familie, grappige momenten/leuke grappen uithalen.
  • Verkoop het de eerste zomer in kokosnoten in de horeca.
  • Laat het op posters zien op plekken waar mensen heen gaan als het warm is (terrassen, stranden, zwembaden).
  • Mensen in supermarkten laten staan met samples die mensen kunnen proeven, dan kunnen ze het gelijk in de winkel kopen.
  • Mediakanalen: TV, YouTube, posters, mond op mond via supermarkten.

Uitwerking

We gaan het promoten als een nieuwe fruitige Cola, een soort broertje van Cherry Cola. Het krijgt een wat gezonder en verfrissender imago dan gewone Coca Cola. Via spotjes op TV en vooral op YouTube laten we een beeld zien van een zorgeloze, avontuurlijke, gezellige en mooie zomervakantie. Om het extra leuk te maken, serveren we de Kokos Cola de hele eerste zomer in kokosnoten in de horeca. Dit is een leuke en speelse manier om de nieuwe smaak aan de man te brengen.

Daarnaast zullen er posters in en bij plekken hangen waar mensen heen gaan als het warm is, zoals op terrassen, vlakbij en in strandtentjes en in zwembaden. Hier zal ook de kokosnoot-verpakking te zien zijn. We willen het ook aan mensen verkopen die niet op vakantie gaan. Daarom laten we mensen met samples in verschillende supermarkten rondlopen, waar mensen wat kunnen proeven en het gelijk mee kunnen kopen en mee kunnen nemen naar huis.


Maak jouw eigen website met JouwWeb