Zintuigen in reclame
Voor deze opdracht moesten we kijken naar reclames die door middel van een bepaald zintuig hun boodschap overbrachten. Hierbij moesten we ook wat foto's zoeken, en dit is waar ik aan dacht!
Voelen
Bij Voelen moet ik denken aan alle keren dat verkopers mij handcrèmes en bodylotions letterlijk aangesmeerd hebben. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de BodyShop en Rituals. En het helpt volgens mij best wel goed om een product te verkopen!
Ruiken
Hierbij denk ik aan de winkeltjes die op station Gouda op de perrons staan. Als je daar alleen al langs loopt, komt de heerlijke geur van gevulde koeken en saucijzenbroodjes je tegemoet. Dan is het heel erg moeilijk om niet naar binnen te gaan en iets te kopen. Dit doen ze natuurlijk expres om klanten naar binnen te lokken die een beetje honger hebben.
Proeven
Bij Proeven moet ik denken aan de stukjes kaas en plakjes worst in de supermarkt, bij de kaasboer en bij de slager. Daar kan je nieuwe dingen proeven die je misschien überhaupt nooit had gekocht, totdat je het proefde.
Horen
Hierbij denk ik aan de trailer van de nieuwe Pirates of the Caribbean film die dit jaar uitkomt. Normaal heb ik een enorme hekel aan trailer en kijk ik ze dus ook nooit, omdat ze altijd de hele film al verraden en laten zien. Deze trailer is echter anders. Er zit maar een klein stukje tekst in, en voor de rest hoor je alleen maar geluiden en muziek. Ik vind de trailer hierdoor erg krachtig, maar ook veel succesvoller in het overbrengen van de boodschap 'Ga naar deze film!'.
Zien
Bij Zien denk ik toch echt aan de reclame Je leeft. Weet je nog? van Hornbach. Hierin zie je een man die begint met klussen, en dan zie je diezelfde man naakt van een berg afspringen. Hij tuimelt door het gras en valt verder over stukken grond met planken hout, spijkers, houtstammen en weet ik veel wat. Dan valt hij in erg modderig water en trekt hij een dikke boomwortel uit de grond. Het beeld switcht terug naar de man die in de tuin werkt, die nu helemaal vies is van het harde werken. Het is een erg komisch reclame, die je toch ook aan het denken zit. Er zit namelijk geen tekst in de reclame, behalve dan de slogan die aan het einde wordt gezongen. Dit maakt deze reclame qua beeld erg sterk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb